Kui tahta mingit matemaatilist graafikut kujutada arvutiekraanil, tuleb
punkti koordinaadid graafikul teisendada koordinaatideks ekraanil. Esmane
erinevus on, et graafikul suundub enamasti x-telg paremale ning y-telg
üles, arvutiekraanil Pascal-keele graafikavahendeid kasutades suundub aga
x-telg paremale ja y-telg alla.
Nagu joonisel, nii ka ekraanil on võimalik kujutada graafikust
korraga vaid mingit osa. Tuleb määrata, millises vahemikus x-teljel ning
millises y-teljel on vaja graafikut näidata.
Kui soovime graafikut näidata näiteks piirkonnas 0<x<500 ja
0<y<400
või mõnes muus piirkonnas, kus näidatav piirkond hõlmab skaalast paarsada
jaotist, siis saab teha nii, et üks jaotis skaalal vastab ühele punktile
ekraanil. (Kui joonistaksime näiteks funktsiooni y=x graafikut piirkonnas
100<x<300, siis võiks punkti x-koordinaat graafikul vastata punkti
x-koordinaadile ekraanil.) Y-telje puhul tuleb arvestada, et arvuti y-telje
positiivne suund on allapoole, graafikul aga ülespoole. y=x graafiku korral
sobiks näiteks, kui x=y=100 korral oleks x ekraanil 100, y aga 400. x=y=101
korral x oleks 101 ning y oleks ekraanil 399. Niimoodi edasi, et kuni x
jõuaks 300-ni, siis y oleks ekraanil 400-300=100, ehk üldisemalt y=400-x.
Sellist funktsiooni joonistav programm näeks välja järgmine:
program graafik;
uses graph;
var x, y:integer;
{$I graafika.pas}
begin
KaivitaGraafika;
for x:=100 to 300 do begin
y:=400-x;
putpixel(x, y, white);
end;
readln;
CloseGraph;
end.